Bas Groenewoud studeerde in 2014 af aan de Nyenrode Business University en werkt sindsdien als Business Consultant voor EIFFEL. Wat begon als een tijdelijk project om ‘te kijken wat hij wilde’, is nu een vaste baan waar hij zichzelf durft te zijn en continu kan werken aan zijn professionele en persoonlijke ontwikkeling. Zijn advies voor toekomstige Eiffelaars? Just do it!
“Na mijn studie wist ik niet goed wat ik wilde. De bekende vragen die veel net-afgestudeerden hebben, borrelden ook bij mij op: Wat kan ik eigenlijk? Wil ik de lijn van mijn studie blijven volgen? Wil ik bij een groot of juist bij een klein bedrijf aan de slag? Veel vragen, weinig antwoorden. Totdat mijn oom me in 2014 adviseerde om eens bij EIFFEL te kijken. Hij had in zijn tijd bij AkzoNobel veel met Eiffelaars gewerkt en was erg te spreken over hun mentaliteit en de werkwijze van EIFFEL. Zo’n concreet advies van iemand die jou goed kent, sla je natuurlijk niet in de wind. Ik raakte in gesprek met EIFFEL en mocht al snel beginnen aan een tijdelijke klus voor e-On. EIFFEL en ik leerden elkaar kennen en dat beviel blijkbaar; na het project kreeg ik een jaarcontract en kon het avontuur als Eiffelaar echt beginnen.”
Matchende kernwaarden: ondernemerschap, teamwork en authenticiteit
“Het bleek een goede match. De kernwaarden ‘ondernemerschap’, ‘teamwork’ en ‘authenticiteit’ passen perfect bij mijn persoonlijkheid. Vanuit mijn hospitality-achtergrond ben ik gewend om hard te werken, waarbij het blij maken van de klant absolute topprioriteit is. Die vibe heerst ook bij EIFFEL. Het vraagt dus wel echt wat van je om hier te slagen. Je moet willen presteren, winnen en bereid zijn om met je voeten in de klei te staan. Wij staan niet enkel veilig langs de zijlijn commentaar te geven; we staan ook in het veld en spelen volop mee. Als Eiffelaar bedenk je niet alleen het verbeterinitiatief voor de klant. Je implementeert ‘m ook en zorgt dat de klant ermee door kan als jij later weg bent. Alleen zo kun je in onze visie de klant écht helpen.”
Werken om de klant, EIFFEL en mezelf beter te maken
“Als Business Consultant is m’n werk verdeeld over drie assen: de klant, EIFFEL en mijn eigen ontwikkeling. De klant - en daardoor uiteindelijk ook EIFFEL - help ik door kritisch te kijken naar wat nodig is om hun doelstellingen te bereiken. Ik stel die ene vraag die misschien net een beetje akward is om te stellen, maar die wel ontzettend relevant is. Hier komt de topsportmentaliteit om de hoek kijken. Door de goede mensen in je team te verzamelen, kleine doelen te stellen én te willen winnen, kun je de andere leden van je team laten excelleren.”
Persoonlijke ontwikkeling van onschatbare waarde
“Om mijn werk goed te kunnen doen, is m’n persoonlijke ontwikkeling van onschatbare waarde. Niet alleen voor mijn eigen welzijn en toekomst, maar ook voor die van mijn collega’s, mijn klanten en van EIFFEL zelf. Dat besef ik zelf, maar EIFFEL gelukkig ook. Zolang je er een goed verhaal bij hebt, kun je veel trainingen en cursussen volgen. Ik heb bijvoorbeeld veel opleidingen gedaan op het gebied van Lean, Agile en projectmanagement. Op persoonlijk vlak ben ik bezig met mindfulness en meditatie. Hopelijk start ik dit jaar ook nog met de opleiding Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP).”
Als Eiffelaar ben je onderdeel van het team van de klant
“In mijn tijd bij EIFFEL heb ik met verschillende klanten gewerkt zoals Ahold Delhaize, PGGM en Rabobank. Ik zeg expliciet met, omdat je als Eiffelaar niet alleen je opdracht doet en weer vertrekt. Je bent onderdeel van een team en werkt dus ook samen aan een oplossing. Zo’n 80% van de oplossingen die ik heb geïmplementeerd bij de klant, kwamen voort uit ideeën van de klant zelf.”
Project bij Liander: 24/7-bereikbare meldkamer verhuizen
“Een samenwerking waar ik erg trots op ben, is mijn project bij Liander. Hier was ik als Consultant Netmanagement onderdeel van het MT van Liander Customer & Control (LCC). Samen met het team hebben we in korte tijd zo’n 250 werkplekken - waaronder de 24/7-bereikbare meldkamer - verhuisd van een vervallen bedrijfspand naar een nieuw onderkomen in Haarlem. Dit project sluimerde al een tijd bij Liander; de verhuisdatum werd steeds uitgesteld. Dat probleem heb ik met het team getackeld door kortetermijndoelstellingen te maken en steeds in kleine stapjes vooruit te gaan.”
Bij EIFFEL wordt gefocust op de kwaliteit van het individu."
Focus op verbetering van de sterke punten in plaats van de zwakke
“Bij EIFFEL wordt gefocust op de kwaliteit van het individu. Die aanpak ben ik in de loop van de tijd erg gaan waarderen. Iedereen is verschillend en kent zwakke en sterke punten. Van jongs af aan zijn we ingesteld om onze zwaktes te verbeteren. Maak van die 4 een 7. Maar waarom eigenlijk? Je kunt je veel beter richten op het doorontwikkelen van je sterke punten. Maak dus liever van die 8 een 10! Alleen dan kunnen we echt stralen in ons werk. Als iedereen zich richt op waar hij of zij individueel goed in is, kun je als groep de wedstrijd winnen.”
Collectief geloof in de onderscheidende dienstverlening
Bij EIFFEL word je echt onderdeel van een team. Een team dat gelooft in onze onderscheidende dienstverlening en daardoor elke dag hard wil werken om de wedstrijd te winnen. Iedereen heeft een unieke rol binnen zo’n team dat wordt samengesteld op basis van talent. We winnen samen, maar we verliezen ook samen. We worden continu gestimuleerd om van elkaar te leren en elkaar uit te dagen.
Die instelling past goed bij de topsportmentaliteit die we nastreven. Wat daar ook bij past zijn de borrels en feesten om stoom af te blazen. Onze eigen feesten zijn vaak knotsgek - en daarom befaamd - maar we gaan ook regelmatig met een wat kleinere club op stap.
Just do it!
“Als tip voor toekomstige Eiffelaars blijf ik graag in sporttermen: just do it! Je kunt binnen EIFFEL veel eigen initiatieven oppakken, mits deze ook in lijn zijn met de ambities van EIFFEL. Heb je een goed idee voor een nieuw concept, een nieuwe training of wil je binnen EIFFEL een nieuw expertiseteam opzetten? Just do it! Eigenlijk precies mijn gedachte na het carrière-advies van mijn oom.”