Zij heeft een achtergrond in de advocatuur, hij in het personeelswerk en de front-office van een rechtsbijstandsverzekeraar. Via hun eigen, nogal verschillende wegen, zijn Maxime Evers en Coen Bruurmijn ingestroomd als jurist bij Legal Office, het juridische verlengstuk voor klanten van EIFFEL. Op z’n zachtst gezegd een uitdagende werkomgeving. Hoe pittig is dit en waarom zouden anderen dit moeten willen?
Jong en ambitieus, is dat een goede omschrijving van jullie?
Maxime: “Nou, ik ben in ieder geval goed op weg. Tijdens mijn studie werkte ik al in de advocatuur. Op het kantoor waar ik werkte veranderde nogal veel en ik was wat om me heen aan het kijken. Een vriendin vertelde me toen over Legal Office. Volgens haar, en volgens mij nu ook, een jong en vernieuwend concept waar je enorm veel mogelijkheden hebt. Bovendien is Legal Office onderdeel van EIFFEL, dus profiteer je wél van de voorwaarden van een grote organisatie. Je moet dan wel zo assertief zijn om aan te geven wat je wilt. Maar zo werkt het sowieso volgens mij: als je je mond houdt, gebeurt er vaak niks. Al bij het eerste gesprek voelde EIFFEL vertrouwd; ik vond de juridische inhoud waarnaar ik op zoek was.”
Coen: “Mijn achtergrond is inderdaad iets anders. Ik heb nog een tijdje in het HR-werk gezeten. Interessant, maar niet helemaal wat ik wilde. Toen heb ik mijn Master gehaald en ben ik gaan werken voor een rechtsbijstandsverzekeraar. Daar deed ik vooral de front office; mensen adviseren over hun juridische zaken. Maar ik wilde ook eigen cliënten en eigen zaken. Het liefst wil ik die vanaf het begin tot het einde begeleiden. Precies dat was mogelijk bij EIFFEL. En ik kan me bij Legal Office ook richten op arbeidsrechtzaken, mij niet geheel onbekend uit het verleden natuurlijk.
‘Een uitdagende omgeving’ is natuurlijk een term die je in veel vacatureteksten tegenkomt. Wat doet Legal Office nu precies, waardoor jullie het uitdagend vinden?
Maxime: “Wij zijn de partner van rechtsbijstandsverzekeraars. De mensen van Legal Office vangen de pieken op in de workload van die bedrijven. Wij pakken de hele zaak op en regelen vervolgens alles - binnen de voorwaarden van de betreffende rechtsbijstandsverzekeraar natuurlijk.”
Coen: “Ja, inderdaad. Wij zijn zeg maar de hulplijn voor de rechtsbijstandsverzekeraar. Maxime doet vooral civielrecht, ik doe zelf arbeidsrecht en civielrechtelijke zaken.”
Maxime: “Door deze manier van werken kun je echt van alles op je bureau krijgen. Ik heb nu iets van 70 dossiers en die gaan van conflicten over zonnepanelen tot burenkwesties en natuurlijk onenigheid met aannemers.”
Coen: Ik zie vooral veel ziekte- en reïntegratiedossiers. Dat is interessant, want je kunt daar als jurist niet altijd direct actie ondernemen. Bijvoorbeeld omdat je het conflict niet zo hoog wilt laten oplopen dat de arbeidsrelatie (nog meer) verstoord wordt. De dynamiek van arbeidsrechtelijke zaken en de civielrechtelijke, waar je er soms met gestrekt been in gaat, is heel verschillend. Die afwisseling maakt het wat mij betreft weer extra interessant.
Niet dat jullie net uit het ei gekropen zijn, maar jullie zijn toch relatief jong. Hoe is het om dan met dit soort zaken om te gaan? Ze hebben voor de cliënt vaak een enorme impact op hun leven.
Maxime: “Het is wel een uitdaging. Veel zaken zijn inderdaad heel persoonlijk en het gaat natuurlijk meestal niet over leuke dingen. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. Dus de frustratie van je cliënt moet je niet juridisch gaan vertalen. Wel kijken we wat de juridische mogelijkheden zijn. Dat verschil begrijpen mensen meestal wel, dat scheelt. Maar je moet wel eerst een band opbouwen natuurlijk, het vertrouwen winnen. Zeker als mensen gefrustreerd zijn omdat jij ze moet vertellen dat ze via de juridische weg niet gaan krijgen wat ze willen.”
Coen: “Er is regelmatig een verschil tussen het rechtvaardigheidsgevoel van de cliënt en het recht zelf. Dat zijn geen gemakkelijke gesprekken, waar veel emotie bij komt kijken. Het is goed om dan duidelijk te zijn en objectief te blijven.”
Maxime: “In het begin vond ik het best zwaar om die afstand te houden. Ik voelde me toch verantwoordelijk voor de zaak en wilde het nog wel eens mee naar huis nemen. Niet letterlijk, maar wel dat ik nog thuis op de bank aan de zaak dacht. Dat heb ik echt van me af moeten zetten.”
Coen: “Ik heb vooral gemerkt dat het belangrijk is om eerst het vertrouwen te winnen van je cliënt. Dan gaan ze, logischerwijs, veel eerder mee in je advies. Dan moet je mensen natuurlijk wel aanknopingspunten geven óm je te kunnen vertrouwen. Ik sta voor de volle honderd procent voor mijn cliënt, maar die kan ik echt het beste helpen als ik emotioneel wel de gepaste afstand houd. Dat betekent verwachtingen managen en duidelijk zijn.”
Maxime: “Ja, die verwachtingen zijn soms lastig. Want je weet ook nooit hoe een rechter oordeelt. Het is dus belangrijk om je cliënt te vertellen dat dat een onzekere factor is.”
Het is hoe dan ook veel werk, is er nog tijd voor privé en andere dingen die bijna net zo leuk zijn als jullie werk?
Maxime: “Haha, ja gelukkig wel. Het is hard werken, maar er is ook ruimte voor andere dingen in het leven. Ik heb al heel snel geleerd om werk en privé ook gescheiden te houden. Dat maakt mij uiteindelijk veel beter in mijn werk. Thuis ben ik gewoon mezelf, met alles erop en eraan. En op mijn werk ben ik de jurist. Dat scheelt een hoop energie, en onnodige zorgen. Cliënten hebben echt veel meer aan mij als ik mijn werk doe, dan wanneer ik met ze mee ga zitten piekeren.”
Coen: “Het is één van de grote voordelen bij Legal Office, dat je je eigen werktijden kunt indelen. Ik kan gewoon voor, of na de spits gaan reizen bijvoorbeeld. Dat scheelt zoveel tijd en stress: ik ben nooit te laat en nooit te vroeg. Het enige dat telt is dat je werk af is. En daarbij houd ik natuurlijk wel rekening met het team waarmee ik samenwerk, maar dat is logisch.”
Maxime: “Dat is iets wat trouwens ook heel erg helpt: binnen Legal Office zijn collega’s waar je altijd mee kunt overleggen, of sparren waar nodig. Het is geen must, maar scheelt een hoop. ‘Even kijken hoe iemand anders het ziet’ is niet alleen leerzaam in het begin van je carrière, maar het blijft belangrijk om een zaak zo breed mogelijk te bekijken.”
Waarom -en vooral aan wie- kunnen jullie een carrière bij Legal Office aanbevelen? Oftewel, hoe ziet jullie ideale nieuwe collega eruit?
Maxime: “Je wordt hier direct in het diepe gegooid, dat is echt niet niks. Ik vind het wel een stoere baan en daar zit de uitdaging: zelfstandig oplossingen vinden. Je moet daarbij goed je grenzen kunnen aangeven bij cliënten en ook niet bang zijn om uit te spreken wat je zelf van de organisatie nodig hebt, of waar je ambities liggen.”
Coen: “Niet om hier nu als een standaard vacaturetekst te klinken, maar het is hier gewoon echt uitdagend en afwisselend. Geen dag is hetzelfde, je zit zeker niet in een keurslijf en je hebt ook nog collega’s die interessant zijn. Topbaan, ik zou het doen - als ik het niet al deed.”